Ο ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΜΟΥ

Ε16

A' Κατεύθυνση and Επιλογής - Β’ εξάμηνο

Ε16

Το χρώμα στα Μνημεία Πολιτισμού και τη Σύγχρονη Τέχνη

Γιατί το ευαίσθητο άτομο του Kandinsky θα δυσκολευόταν να παρομοιάσει το ροζ ενός χρωματικού πεδίου του Marc Rothko με το ροζ ενός εσωρούχου, ακόμη και στην περίπτωση που διέθετε εσώρουχο με την ίδια απόχρωση, ένταση και φωτεινότητα.

Γιατί ο μέσος πιστός ταυτίζει τις εικόνες των αγιογράφων της οδού Εγνατία με τις εικόνες του Αγίου Νικολάου του Ορφανού καίτοι ελάχιστα κοινά έχουν ως προς το κυρίαρχο μήκος κύματος του χρωματικού φάσματος, το βαθμό κορεσμού κτλ.

Η συχνότητα, με την οποία οι μεγάλες μορφές της πειραματικής αισθητικής δεν αντιστάθηκαν όσο θα μπορούσαν στη γοητεία της ευθείας αναγωγής του συμπεράσματος από μια προσωπική εμπειρία σε αυταπόδεικτο αξίωμα, ενισχύει την υποψία ότι η κοσμογονική απόρριψη ―από το ηρωικό Bauhaus του Καντίνσκι και του Ίττεν, αλλά και τα λεγόμενα μοντέλα της αποδόμησης ή του Beuys― των βεβαιοτήτων του ακαδημαϊκού εκπαιδευτικού μοντέλου, δεν σήμαινε κατ΄ανάγκην και την αποφυγή της εγκατάστασης νέων βεβαιοτήτων ―ουσιαστικά νέων ακαδημαϊσμών. Έτσι, το εργαστήριο δέχεται μάλλον την αρχή του «δεν υπάρχουν κανόνες· ωστόσο, είναι αναγκαίο ―κάθε φορά― να εξάγονται συμπεράσματα». Συγκριτικός σχολιασμός παραδειγμάτων, μέσω των οποίων επιδιώκεται να διαφανούν κάποιες πτυχές της συνθετότητας του ζητήματος, καθώς και κάποιες συνδέσεις των διαφορετικών χειρισμών, με το πολιτισμικό συγκείμενο, την ιδιαίτερη στάση των συντελεστών του έργου στο θέμα της δεοντολογίας της διατήρησης εν γένει, και την προσέγγισή τους στο συγκεκριμένο έργο.

Βασική Βιβλιογραφία

  1. Birren, F., Creative Color, 1961.
  • Διονύσιος ο εκ Φουρνά, Ερμηνεία της ζωγραφικής τέχνης.
  • Hesselgren, S., The language of Architecture, 1969.
  • Κονταξάκης, Γ., Αρμονία συνεπίπεδων χρωμάτων: η συμβολή του σχετικού μεγέθους και του μήκους κύματος των χρωμάτων, 1972.
  • Κονταξάκης, Γ., «Η συμβολή του χρώματος στην ολοκλήρωση του αρχιτεκτονικού έργου», Κτίριο, 1997.
  • Λιάπης, Ι., Η αίσθηση και η αισθητική του χρώματος, 1965.
  • Mangio, G., Cenni sulle teorie cromatiche dei Greci e loro applicazione architettonica, 1961.
  • Μπίρης, Κ. Η., «Το χρώμα στην αρχιτεκτονική του κλασικισμού», Ζυγός τ. 77 (1962).
  • Πικιώνης, Δ., Κείμενα – Το πρόβλημα της μορφής, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1985.
  • Πλίνιος ο πρεσβύτερος, Περί της αρχαίας ελληνικής ζωγραφικής, Άγρα, 1994.
  • Vitruvius, Δέκα βιβλία, Παρατηρητής, 1997.
  • Wallschlaeger, C., Busic- Snyder, C., Basic visual concepts and principles, 1992.
Υπεύθυνος μαθήματος Φράγκος Δημήτριος
Εξάμηνο Β
Πιστωτικές μονάδες 2,0
Ώρες διδασκαλίας 12
Διδάσκοντες Φράγκος Δημήτριος Παπαγεωργίου Άγγελος
Τρόπος εξέτασης Παράδοση-παρουσιάση εργασίας
Σύνδεσμος ΜΟΔΙΠ