Ο ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΜΟΥ

A1.4

B' Κατεύθυνση and Β’ εξάμηνο

A1.4

Αρχές Διαχείρισης και Τεκμηρίωσης Συλλογών Έργων Τέχνης και Τοποθεσιών Μουσεία και Εκθέσεις

Σκοπός του μαθήματος είναι: α) η εισαγωγή (άσκηση) των φοιτητών στον τρόπο με τον οποίο έργα τέχνης, μνημεία ή τοποθεσίες μπορούν να περιγραφούν ως προς τη λειτουργία, την ταξινόμηση, το πλαίσιο και την πολιτική τους αξία με στόχο ένα σχέδιο διαχείρισής τους, β) η κατανόηση των διαφορετικών ρόλων που παίζουν οι επαγγελματίες που εμπλέκονται στη διαχείριση των μουσείων και των τοποθεσιών καθώς και η απόκτηση μιας ιδέας των οργανωτικών δομών τους και του τρόπου λειτουργίας τους σε σχέση με το κοινό.

Στόχος του μαθήματος είναι α) η κατανόηση του ρόλου των επιστημόνων συντήρησης (conservation scientists) στη διαχείριση των συλλογών και τοποθεσιών και β) η κατανόηση σημασίας της τεκμηρίωσης και η εξάσκηση των φοιτητών στον τρόπο συλλογής των υπαρχουσών πληροφοριών για ένα δεδομένο έργο τέχνης, ώστε να ερευνηθεί πριν από οποιαδήποτε πρόταση συντήρησης- αποκατάστασης. Η τεκμηρίωση καλύπτει όλες τις φάσεις: πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τις εργασίες συντήρησης-αποκατάστασης.

Στο μάθημα θα αναπτυχθούν τα παρακάτω αντικείμενα :

 

  1.   ΄Εργα τέχνης, συλλογές, μνημεία, τοποθεσίες
  • Ορισμοί
  • Σύντομη ιστορία της μουσειολογίας
  • Πολιτική και σχεδιασμός διαχείρισης έργων τέχνης, συλλογών και τοποθεσιών

 

  1.    Το μουσείο, το έργο τέχνης και οι συλλογές
  • Οργάνωση και σχεδιασμός του μουσείου σε νέο ή ιστορικό κτίριο
  • Αρχές οργάνωσης – λειτουργικά διαγράμματα
  • Τύποι μουσείων (πινακοθήκες, αρχαιολογικά μουσεία, μουσεία σύγχρονης τέχνης)
  • Μόνιμες και περιοδικές εκθέσεις
  • Το μουσείο και ο επισκέπτης – Ο ρόλος του κοινού
  • Τομέας Διεύθυνσης, επιστημονικής έρευνας και εργαστηρίων συντήρησης, εξειδικευμένο προσωπικό και καθήκοντά του (αρχαιολόγος, συντηρητής- αποκαταστάτης, επιστήμονας συντήρησης (conservation scientists) διαχειριστής συλλογών και τοποθεσιών, διευθυντής μουσείου.

 

  1.    Τεκμηρίωση
  • Η σημασία της τεκμηρίωσης
  • Ο ρόλος του επιστήμονα της συντήρησης (conservation scientists) στην τεκμηρίωση

 

4.   Η κοινωνικοποίηση των έργων τέχνης και των μνημείων ώστε να γίνουν κοινωνικά αγαθά

 

5.  Το Μουσείο εκτός Μουσείου. Ο ιστορικός τόπος Μουσείου

 

6.  Ένα από τα μαθήματα θα πραγματοποιηθεί μέσα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης από κοινού με τη Διευθύντρια του Μουσείου.

 

Βασική βιβλιογραφία:

  1. F. Minissi, Il museo negli anni ’80, edizioni Kappa, Roma, 1983
  2. F. Minissi, Conservazione dei beni storico artistici e ambientali,  Restauro e musealizzazione, De Luca editore, Roma 1978.
  3. Alderson William, T. and Shirley Payne Low, Interpetation of Historic Sites, American Association for State and Local History, Nashville, U.S.A. 1976
  4. Μ. Σκαλτσά, Για τη Μουσειολογία και τον Πολιτισμό, εντευκτήριο, Θεσ/νίκη 1999
  5. G Argan, “La prospettiva del museo”, στο Futuribili, p. 30-31, Roma, 1971

 

Διαλέξεις:

Ν. Βρανίκας,

Αγγ. Κουκουβού, Διεθύντρια Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης

Υπεύθυνος μαθήματος Καραδέδος Γεώργιος
Εξάμηνο Β
Τύπος μαθήματος Υποχρεωτικό
Πιστωτικές μονάδες 2,0
Ώρες διδασκαλίας 12
Διδάσκοντες Καραδέδος Γεώργιος Βρανίκας Νικόλαος
Τρόπος εξέτασης Γραπτή εξέταση
Σύνδεσμος ΜΟΔΙΠ