Ο ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΜΟΥ

B3.3

B' Κατεύθυνση and Β’ εξάμηνο

B3.3

Χρωματογραφία: Υγρή, Αέριος. Φασματοσκοπία Μαζών. Συνδυασμένες Τεχνικές

Σκοπός του μαθήματος :

Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή του φοιτητή στις χρωματογραφικές μεθόδους ανάλυσης, οι οποίες είναι από τις σημαντικότερες μεθόδους ανάλυσης που χρησιμοποιούνται στα έργα τέχνης. Το μοναδικό μειονέκτημά τους είναι η απαίτηση λήψης ενός μικρού δείγματος από το έργο τέχνης, το οποίο καταστρέφεται. Αυτό όμως αντισταθμίζεται από την απουσία παρεμβολών, την ακρίβεια και την ευαισθησία της ανάλυσης και τη βεβαιότητα για την ταυτότητα της ουσίας που αναλύθηκε.

 

Εκπαιδευτικοί στόχοι :

Στόχος  του μαθήματος είναι αρχικά να δοθεί και να κατανοηθεί το θεωρητικό υπόβαθρο των χρωματογραφικών μεθόδων και, στη συνέχεια, η  εξειδίκευση σε συγκεκριμένες μεθόδους που περιλαμβάνουν την αέρια χρωματογραφία, την υγρή χρωματογραφία και τις συνδυασμένες τεχνικές όπως αέριας χρωματογραφίας-φασμάτων μαζών (GC-MS) και υγρής χρωματογραφίας -φασμάτων μαζών(LC-MS).

 

Περιλαμβάνει βασικές γνώσεις αέριας (GC) και υγρής χρωματογραφίας(HPLC), καθώς και συνδυασμένων τεχνικών GC-MS και HPLC-MS. Ένα τμήμα του μαθήματος αναφέρεται στη εφαρμογή των χρωματογραφικών μεθόδων στην ανάλυση έργων τέχνης. Στόχος του μαθήματος είναι αρχικά να δοθεί και να κατανοηθεί το θεωρητικό υπόβαθρο των χρωματογραφικών μεθόδων και, στη συνέχεια, η εξειδίκευση σε συγκεκριμένες μεθόδους που περιλαμβάνουν την αέρια χρωματογραφία, την υγρή χρωματογραφία και τις συνδυασμένες τεχνικές όπως αέριας χρωματογραφίας-φασμάτων μαζών (GC-MS) και υγρής χρωματογραφίας -φασμάτων μαζών(LC-MS).

 

Ανάλυση του μαθήματος :

Ενότητες και περιεχόμενο διαλέξεων κατά διδάσκοντα :

 

  1. Γιώργος Κυριάκου (Αναπληρωτής Καθηγητής, Χημικών Μηχανικών ΑΠΘ).

Οι διαλέξεις αναφέρονται στο θεωρητικό υπόβαθρο των χρωματογραφικών μεθόδων ανάλυσης και, στη συνέχεια, η ανάλυση με αέρια χρωματογραφία σε  γεμισμένες και τριχοειδείς στήλες. Αναφέρονται οι εφαρμογές της χρωματογραφίας σε έργα τέχνης και γίνεται επίδειξη αναλύσεων με αέρια χρωματογραφία (GC) και συνδυασμό αέριας χρωματογραφίας-φασμάτων μαζών (GC-MS).

 

  1. Ρωξάνη Τζήμου-Τσιτουρίδου(Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Χημικών Μηχανικών ΑΠΘ).

Οι διαλέξεις της αναφέρονται στην υγρή χρωματογραφία με τις διάφορες διαμορφώσεις και ανιχνευτές που χρησιμοποιούνται και στην εφαρμογή των μεθόδων αυτών στα έργα τέχνης. Μετά τα θεωρητικά μαθήματα ακολουθεί επίδειξη της υγρής χρωματογραφίας (LC) στο εργαστήριο.

 

  1. Αντιγόνη Κόταλη (Αναπλ. Καθηγήτρια, Χημικών Μηχανικών ΑΠΘ).

Αντικείμενο της διδασκαλίας είναι η κατανόηση των φασμάτων μαζών και της σημασίας που έχουν στην ταυτοποίηση των ενώσεων. Ακολουθεί  η ανάπτυξη του συνδυασμού των φασμάτων μαζών με αέρια και υγρή χρωματογραφία.

 

  1. Ιωάννης Καραπαναγιώτης (Καθηγητής, Χημείας ΑΠΘ )

Εκπαιδεύει τους φοιτητές  στην συνδυασμένη τεχνική υγρής χρωματογραφίας και φασμάτων μαζών (LC-ΜS). Η εργαστηριακή άσκηση έχει ως αντικείμενό της την ανάλυση χρωστικών οργανικών ενώσεων.

Εργασία ή άσκηση

Δίνονται από τους διδάσκοντες βιβλιογραφικές κυρίως εργασίες σχετικές με το μάθημα, χωρίς όμως να είναι υποχρεωτικές για τους φοιτητές

Αξιολόγηση

Εξετάσεις (80%), άσκηση (20%)

 

 

Υπεύθυνος μαθήματος Κυριάκου Γεώργιος
Εξάμηνο Β
Τύπος μαθήματος Υποχρεωτικό
Πιστωτικές μονάδες 3,0
Ώρες διδασκαλίας 18
Διδάσκοντες Καραπαναγιώτης Ιωάννης Κόταλη Αντιγόνη Τζήμου-Τσιτουρίδου Ρωξάνη Κυριάκου Γεώργιος
Τρόπος εξέτασης Εξετάσεις (80%), άσκηση (20%)
Σύνδεσμος ΜΟΔΙΠ