18 Ιαν A1.4
B' Κατεύθυνση and Β’ εξάμηνο
A1.4
Αρχές Διαχείρισης και Τεκμηρίωσης Συλλογών Έργων Τέχνης και Τοποθεσιών Μουσεία και Εκθέσεις
Σκοπός του μαθήματος είναι: α) η εισαγωγή (άσκηση) των φοιτητών στον τρόπο με τον οποίο έργα τέχνης, μνημεία ή τοποθεσίες μπορούν να περιγραφούν ως προς τη λειτουργία, την ταξινόμηση, το πλαίσιο και την πολιτική τους αξία με στόχο ένα σχέδιο διαχείρισής τους, β) η κατανόηση των διαφορετικών ρόλων που παίζουν οι επαγγελματίες που εμπλέκονται στη διαχείριση των μουσείων και των τοποθεσιών καθώς και η απόκτηση μιας ιδέας των οργανωτικών δομών τους και του τρόπου λειτουργίας τους σε σχέση με το κοινό.
Στόχος του μαθήματος είναι α) η κατανόηση του ρόλου των επιστημόνων συντήρησης (conservation scientists) στη διαχείριση των συλλογών και τοποθεσιών και β) η κατανόηση σημασίας της τεκμηρίωσης και η εξάσκηση των φοιτητών στον τρόπο συλλογής των υπαρχουσών πληροφοριών για ένα δεδομένο έργο τέχνης, ώστε να ερευνηθεί πριν από οποιαδήποτε πρόταση συντήρησης- αποκατάστασης. Η τεκμηρίωση καλύπτει όλες τις φάσεις: πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τις εργασίες συντήρησης-αποκατάστασης.
Στο μάθημα θα αναπτυχθούν τα παρακάτω αντικείμενα :
- ΄Εργα τέχνης, συλλογές, μνημεία, τοποθεσίες
- Ορισμοί
- Σύντομη ιστορία της μουσειολογίας
- Πολιτική και σχεδιασμός διαχείρισης έργων τέχνης, συλλογών και τοποθεσιών
- Το μουσείο, το έργο τέχνης και οι συλλογές
- Οργάνωση και σχεδιασμός του μουσείου σε νέο ή ιστορικό κτίριο
- Αρχές οργάνωσης – λειτουργικά διαγράμματα
- Τύποι μουσείων (πινακοθήκες, αρχαιολογικά μουσεία, μουσεία σύγχρονης τέχνης)
- Μόνιμες και περιοδικές εκθέσεις
- Το μουσείο και ο επισκέπτης – Ο ρόλος του κοινού
- Τομέας Διεύθυνσης, επιστημονικής έρευνας και εργαστηρίων συντήρησης, εξειδικευμένο προσωπικό και καθήκοντά του (αρχαιολόγος, συντηρητής- αποκαταστάτης, επιστήμονας συντήρησης (conservation scientists) διαχειριστής συλλογών και τοποθεσιών, διευθυντής μουσείου.
- Τεκμηρίωση
- Η σημασία της τεκμηρίωσης
- Ο ρόλος του επιστήμονα της συντήρησης (conservation scientists) στην τεκμηρίωση
4. Η κοινωνικοποίηση των έργων τέχνης και των μνημείων ώστε να γίνουν κοινωνικά αγαθά
5. Το Μουσείο εκτός Μουσείου. Ο ιστορικός τόπος Μουσείου
6. Ένα από τα μαθήματα θα πραγματοποιηθεί μέσα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης από κοινού με τη Διευθύντρια του Μουσείου.
Βασική βιβλιογραφία:
- F. Minissi, Il museo negli anni ’80, edizioni Kappa, Roma, 1983
- F. Minissi, Conservazione dei beni storico artistici e ambientali, Restauro e musealizzazione, De Luca editore, Roma 1978.
- Alderson William, T. and Shirley Payne Low, Interpetation of Historic Sites, American Association for State and Local History, Nashville, U.S.A. 1976
- Μ. Σκαλτσά, Για τη Μουσειολογία και τον Πολιτισμό, εντευκτήριο, Θεσ/νίκη 1999
- G Argan, “La prospettiva del museo”, στο Futuribili, p. 30-31, Roma, 1971
Διαλέξεις:
Ν. Βρανίκας,
Αγγ. Κουκουβού, Διεθύντρια Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης
Υπεύθυνος μαθήματος | Καραδέδος Γεώργιος |
Εξάμηνο | Β |
Τύπος μαθήματος | Υποχρεωτικό |
Πιστωτικές μονάδες | 2,0 |
Ώρες διδασκαλίας | 12 |
Διδάσκοντες | Καραδέδος Γεώργιος Βρανίκας Νικόλαος |
Τρόπος εξέτασης | Γραπτή εξέταση |
Σύνδεσμος ΜΟΔΙΠ |